tisdag 6 januari 2015

Så städas julen ut


Trettondagsafton idag.
Då städas julen ut enligt mig.
En del har redan plockat bort tomtar och gran,
en del väntar till 20:e dag Knut innan julen städas ut.
Men jag vill att den ska städas ut idag.

Så nu är granen strippad på kulor, ljus och glitter.
Tomtarna har fått hamna i sina askar och lådor igen
och stoppas undan i kökssoffan.
Om 11 månader är det dags igen.
Men innan dess väntar en lång härlig vår och sommar.

Imorgon är det vardag igen.
Skönt tycker jag.
Jag gillar rutiner och vardagens lunk.
Visst är det skönt med ledighet,
 men det är minst lika skönt när vardagen knackar på dörren igen.
Det ska bli kul att gå och jobba igen,
träffa alla arbetskamrater
och gnugga igång geniknölarna.

Det har varit en underbart härlig julledighet.
Nu hopas jag det blir en lika härlig arbetstid.

Kram Helén

11 kommentarer:

  1. Härligt att släppa in det nya tänker jag=))
    Ser också fram emot att börja jobba igen. Har varit ledig i fyra veckor, det är lååång tid.

    Kram och skön kväll// Hannis

    SvaraRadera
  2. Skönt att städa ut julen o ta in lite nytt fräscht. Ha en riktigt bra start på jobbet efter all ledighet. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Ja nu får julen allt vara slut. Jag hoppas också att jobbtiden fram till nästa ledighet blir super. Med god tro så blir det nog så..... Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Skönt att rensa undan julen nu och som sagt bara 11 månader kvar innan det ska fram igen ;) Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att man plockar bort julen när man vill. Våra är redan på vinden igen. Jag tröttnade.

    På torsdag börjar vår vardag. Då börjar prinsen skolan igen. Som han längtar. Hoppas att de alltid håller i sig. Kram

    SvaraRadera
  6. Här får vardagen vänta ytterligare en dag. Barnbarnens lärare och fritidspersonal har studiedag, så här får en mormor ta en extra dag julledigt. Längtar faktisk lite efter att få ta tag i högarna som samlats på mitt skrivbord under alldeles för lång tid.
    Kram M.E

    SvaraRadera
  7. Här får julen vara kvar till i helgen. Men sen försvinner den här också. :) Jag jobbade redan i måndags så jag har redan fått lite vardag och bara haft en söndag idag. Men jag vet inte och jag ser fram emot vardagen direkt, skulle gärna vara lite mer ledig ;)
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Hej hej!
    Här är julen också borta..bara stjärnan i köket kvar men den ryker i morgon.
    Jag skulle lätt kunna vara hemma länge än men börjar också i morgon.
    Stort grattis i efterhand!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  9. Visst är det skönt när all jul är undanplockad. Det innebär ett steg närmre sommaren. Ska också jobba imorgon. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  10. Naw...Så söt Tomte ♡ Påminner om min lille "nisse" ...
    /Kram

    SvaraRadera
  11. Hade gärna behållt ljusstakarna lite längre, men allt som gör att det närmar sig vår och sommar är bra.
    Kram

    SvaraRadera