onsdag 21 januari 2015

Mera snö


Nu har det kommit mer snö.
Med det som kom igår och inatt så har vi ca en dm.
Det är så fint när det ligger på träden.
Fotot är från promenaden efter jobbet igår, i pannlampans sken.
Jag som längtade så efter våren.
Men det är ju bara januari, så det är inte dags för vår riktigt än.

Men jag måste också få grymta lite på kommunen.
Jag bor som många av er vet på landet ca 2 mil från stan.
Den första milen är en väg som inte saltas, men plogas.
Den vägen hade de inte hunnit ploga efter nattens snöfall.
Men det var helt ok, för med vintervägbana, alltså packad snö har man jättebra grepp med både vinterdäck och dubbdäck. Jag körde lite försiktigt, men kände ändå att jag kunde hålla rätt bra fart.
Men...
Och här kommer ett men... 
som jag säkert kommer få många av er mot mig.
För när jag kom närmare stan hade plogbilarna ännu inte hunnit ploga. Helt ok! Men de hade vräkt ut en massa salt uppe på snön så nu var allt bara en slemmig sörja över hela vägbanan. Jag kunde hålla max 30 km/h och ändå släppte det för mig kurvorna och 2 ggr gled jag över vägbanan och var på väg ner i diket på motsatta sidan. Bara ren tur att jag inte mötte någon! Det är helt ok att de saltar inne i stan, MEN PLOGA BORT SNÖN FÖRST! Saltet är ingen plogbil, det är till för att det inte ska bli is. Men snövägbana är mycket bättre än slemmig sörja! Så om kommunen inte har råd med plogning, ge f-n i saltet!

Så, då har jag fått det ur mitt system!
Nu är det bara att ta tag i dagen.
Jobb, jobb, träning på lunchen och till stan med min syster efter jobbet.
Det blir nog en bra dag och sen får jag åka hem på den fina snövägbanan igen.

Kram Helén

5 kommentarer:

  1. Visst kan man bli galen när de gör så. Hur tänker de?? Det gör ju bara saken värre inte bättre. Som du säger vinterväglag med packad snö får man jättebra grepp på. Hoppas de skärper sig. Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Fy vad läbbigt! Vi hade också så där moddigt. Men jag är osäker på om de ens saltat. Ja det verkar ju hur korkat som helst att göra så!

    Bra ut med "skiten" :-).
    Ha det gott!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med plogningen här i stan är under all kritik.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så konstigt att man inte vet hur man ska ploga och salt. Det är trots allt 2015. Hoppas du kom hem väl. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Här är dom bra på att ploga kram Diana

    SvaraRadera