måndag 19 januari 2015

Att fälla ett träd

I lördags hade vi en dag i trädgården.
Vi fällde en björk som skymde kvällssolen lite
och som tog allt vatten från hallonlandet.

Tur jag har en händig man som kan hantera en motorsåg.
När trädet väl är fällt sågas trädet upp till lagom bitar att elda i kaminen.
Sen ska de klyvas och ligga på tork till nästa vinter.

När trädet är fällt tar mitt jobb vid,
att elda allt ris.
Det blåste en del så jag eldade i tunnan
för att ha lite bättre kontroll på elden.
Det blev en skön dag ute i trädgården.
Man kan knappt tro att det är januari med gräset så grönt.
Men det är det.
Dock inte så fruset på åkern som vi hade hoppats,
så mina kängor var väldigt leriga sen.
Det var som att gå på styltor av lera.

Så nu hoppas vi på mer hallon till sommaren.

Idag är det måndag och vi har terminsstart.
Det innebär full fart på jobbet och långa arbetsdagar framöver.
Men bara roligt!

Kram Helén



8 kommentarer:

  1. När jag tittar på bilderna så känns det som en vårdag i trädgården.
    Här föll mera snö i natt men det är nog borta redan i eftermiddag...

    Ha en bra start på veckan/ Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Här har vi med kommit överens med grannen om att ta ner en del träd. Han äger marken runt omkring och de har några träd som skymmer vår kvällssol. Men det var inga problem så de skulle hjälpas åt med detta en dag:)
    Gissar att du jobbar på ett universitet el. liknande?
    Det gör ju jag med när jag jobbar..
    Ha en fin måndag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Ler lite när jag ser din man med motorsågen - min sambo blir lite lätt manisk ihop med en sådan, då ryker det oftast många fler träd än vi kommit överens om, hahaha! ;) Kram på dig, ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  4. Jag fick också lite vårkänslor i helgen! Fåglarna sjöng, det var grönt på marken - bara värmen som saknas:)!

    SvaraRadera
  5. Hej Helen! Tack för din fina kommentar på min blogg idag. Kan hålla med dig att nya bekantskaper och vänner hittas både via blogg och instagram. Roligt att ni fann varandra:). Att fälla träd - de känner jag väl igen. Vår trädgård var så mörk när vi köpte huset. Vi tog ner 7 st och har kvar 5:). Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  6. Härligt med en utedag o få saker gjort. Här har det snöat under dagen, men nu är allt det vita borta igen, suck. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Så duktigt av er att fälla trädet själva. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Skönt med utedagar. Hoppas ni fått lite vitt nu ni också. Kram Suss

    SvaraRadera