söndag 18 januari 2015

Bakgrund

Bakgrund
Årets första tema i 
Fotoutmaningen vänner emellan 
som Maria och Kristina har.

Ett klurigt tema,
men till slut kom jag på att jag kunde helt enkelt välja
bilden som jag har som bakgrund på min dator här hemma.
Bilden är tagen 2012 när jag och mannen tog vår lilla lilla
båt Emma ut på en strapats som hette duga.

Det finns en rutt som kallas för Blå triangeln.
Vi utgick från Viggeby som ligger i norra delen av sjön Jänlunden.
Via Kinda kanal med ett antal slussar tog vi oss till Linköping
via Roxen till Norsholm.
Därefter tog Göta kanal vid och via Söderköping tog vi oss till 
Mem vid ostkusten.
Därefter åkte vi ut till ytterskärgården till Harstena
innan vi vände inåt land igen och åkte via Västervik
och Gamlebyviken.
I Gamleby lyfte vi båten på en trailer som tog oss 3 mil på land
till Horn som ligger i södra delen på sjön Åsunden.
Sen åkte vi igenom hela Åsunden och via kanalen vid Rimforsa
till Järnlunden igen och vi hade gjort vår triangel.

10 dagar, 30 slussar, 158,6 sjömil (29,3 mil),
mat på burk och på restaurang, nätter i naturhamn och i gästhamn,
vågor och stilla sjö, mest sol och lite moln,
bara glada miner och inte en enda gång blev vi osams,
trots att vi tillbringade i stort sett all tid på mindre än 10 kvm.

Det var en resa att minnas med värme i hjärtat
och varje dag blir jag påmind om den när jag startar datorn.
Det är min bakgrund på skärmen.

Vill ni se fler bidra i utmaningen?
Kika här.

Kram Helén



12 kommentarer:

  1. Vilken resa! Men så härligt det låter:)))
    Ha en skön söndagskväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Härlig tolkning! Och vad spännande! Jag har aldrig hört talas om Blå triangeln trots att jag har segelbåt och kommer från Västervik!

    SvaraRadera
  3. Fiffig bakgrundsbild Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Underbart! Vilken bra tolkning!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  5. WOW vilken resa! Den är häftig den där kanalen :)

    Fin tolkning!!!


    Kram - Tatjanis

    SvaraRadera
  6. En sån bakgrund hade jag inte tänkt på, så fiffigt :)
    Ja, det där med kameror och objektiv är kostsamma saker,
    men också väldigt roliga inköp :D

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  7. Halloj!
    Vacker bild och vilket äventyr :O)
    Ha d gott Kram Arja

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker bakgrund du har på din dator och vilken superbra tolkning av temat. Jag sitter nu i Västervik och ser genom mitt köksfönster ut över inloppet och bort mot Gamlebyviken där ni seglade.
    Kram M.E

    SvaraRadera
  9. Smart och fin tolkning! Vilken häftig resa! Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Älskar havet! Även min bakgrund är som din... vill ha sommar NU!!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  11. Vilken spännande resa och vilken fin bakgrund! Jag tillhör de som älskar havet men helst njuter av det från land :)
    Kram Maria

    SvaraRadera