torsdag 29 januari 2015

Hämtar ved

Det känns som att jag går till vedboden
nästan varje dag för att hämta in mer ved.
Denna tiden på året
när snön ligger och det är några minusgrader
är det så otroligt mysigt att kunna tända upp i kaminen.
Men det är ju så tråkigt att hämta ved,
speciellt i veckorna när det är mörkt ute och
det enda ljuset vi har är pannlampans sken.
Men det går,
för det blir ju något mysigt av det.


Vi har ett ganska stort lager "färdig att eldas"-ved.
Sen har vi ganska mycket som inte är kluven än,
för vi har ingen plats i vedboden.
Och så har vi en del som är nyfällt och måste torka lite
innan den får hamna i kaminen.
Så, ja, vi har nog ved så vi klarar oss några år framöver.
 
Nu har det varit plusgrader några dagar,
inte så många men tillräckligt för att det börjar ta på snön.
Vägarna är i stort sett snöfria, men på fält och åkrar ligger
fortfarande ett vitt täcke.
Fram till helgen ska det fortsätta vara någon enstaka plus
men sen kommer kylan tillbaka och nästa vecka
ser det ut som det blir 5-8 minus i alla fall.
Hoppas lite av snön får ligga kvar så vi får behålla
det ljuset som snön reflekterar.

Torsdag idag,
veckorna bara springer iväg.
Men det gör inget.
Längtar lite efter helgen.

Kram Helén



9 kommentarer:

  1. Det där knastret av eld så rogivande och sprider harmoni.
    Häkta vedklabbbarna förstår jag inte är lika roligt

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  2. En eldstad står högt upp på min önskelista, vackert, mysigt och värmande. Tills jag har en missbrukar jag badkaret istället:)! Dags för ett mellan-vedlager närmare huset?

    SvaraRadera
  3. Så mysigt att elda. Det kan jag sakna nu när jag bor i lägenhet.
    Smart med pannlampan=))
    Kram Hannis

    Ps. Har du läst boken "hundar som skäms", vad tyckte du?

    SvaraRadera
  4. Verkligen mysigt att tända en brasa. Det har varit rätt milt hos oss så det har inte blivit så mycket elda av. Men i helgen ska man kanske slå till för mysfaktorns skull!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Härligt med öppen spis. Hade gärna haft en. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Så mysigt med brasa! Vi har tyvärr inte det i vårt hus.
    Kanske en dag, vi får se:)
    Här kom lite snö inatt så det är lite vitt iaf. Hoppas det får hålla sig så, och gärna lite till, för det lyser verkligen upp.
    Nu ska jag snart göra mig klar, samtal idag.
    Ha en fin fredag! Helgledigheten är nära:)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Så mysigt med brasa! Kamin är egentligen det enda jag saknar i vårt hus. När det byggdes hade kommunen satt stopp för fler kaminer så det blev inget med den önskningen. Nu har stoppet hävt men nu känner vi att det är ett för stort ingrepp i huset och nöjer oss med en massa tända ljus istället.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Visst är det härligt med brasa, men bära in ved varje dag är inte lika roligt som det är att elda. I det här huset finns ingen eldstad, men det har funnits så jag går och sneglar på väggen där murstocken finns. Just nu känns det dock som det får räcka med att tända ljus! Man ska ju ha något att drömma om…
    Kram M.E

    SvaraRadera