onsdag 14 januari 2015

Min yoga som nybörjare

 
Tänk att så många blev nyfikna på min yoga!
Jag är ju en sådan supernybörjare och håller som bäst på 
att utforska om det här med yoga är något för mig.
Jag har tänkt det som ett komplement till styrketräningen jag gör.
Jag är lite dålig på stretchen efter träningen och tänker
att yogan kan vara ett sätt att förlänga mina muskler igen,
men även stärka dem.
 
Jag läste i tidningen Hälsa & Fitness om ett ställe på nätet
där man kan få guidade yogaklasser av proffsiga lärare.
Jag klickade runt lite och skapade mig en liten bild över sajten.
Sen hoppade jag på "Prova gratis i 3 dagar".
Då passade jag på att träna några pass men också bara titta på en del pass.
Sen bestämde jag mig!
Jag ger det här en chans.
Jag betalar 189 kr/månad och då får jag tillgång till allt
och kan använda hur mycket jag vill.
Sen kan man boka sig för halvår eller år också,
men jag vet ju inte om jag kommer gilla det här i längden
så jag ville inte hoppa på mer än en månad i taget.
Men än så länge känns det skönt.

Igår provade jag ett yin yoga-pass.
Yin yoga är en av de lugnaste yogaformerna och har sitt ursprung i kinesisk medicin. Positionerna är enkla och utförs alltid liggande eller sittande. De hålls under flera minuter för att stimulera kroppens djupt liggande bindväv, ligament och inre organ. Denna yogaform öppnar kroppen långsamt och fyller den med färsk, ny energi (Chi). 
 (Hämtat från deras hemsida). 

Egentligen tyckte jag nog inte att det här var något för mig.
Jag vill ha lite mer rörelse och utmaning.
Men igår var det nog just det jag behövde,
då jag kände mig lite trött och hängig.
Och viss behövde jag det.
För oj så stel jag var!
Och det kände skönt efteråt.

Som jag känner nu är det ett perfekt komplement till styrketräningen.
Så varje dag jag inte tränar styrka, core eller badminton
ska jag ta mig ett pass på mattan.
Om än bara 10 minuter.
För det är också en bra sak som är bra med yogobe.com,
du kan välja pass efter hur mycket tid du har,
eller om du föredrar en lärare,
eller om det är någon specifik kroppsdel eller yoga form
som du vill göra just idag.
Det blir liksom det jag vill just idag, på mina villkor,
och inte vad yogastället har för pass.
Det gillas!

Jag hoppas jag kunnat inspirera någon att testa.
Och detta är INTE ett sponsrat inlägg,
jag bara helt enkelt gillar yogobe.com.
Men säkert finns det många andra ställen på nätet också
eller youtube-filmer.
Det är bara att utforska :-)

Kram Helén

11 kommentarer:

  1. Jag gillade inte yoga i början men sedan så fattade jag galoppen med det hela. Inre ro och chi sååå skönt och så blir man smidigare också som sagt. Jag ska absolut köra på igen, det blev en liten paus här.. Jag gillar också att kunna bestämma själv när hur och var.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!!! Det ska jag kolla in. Jag kan ju inte sitta på knä alls som du gör på bilden, min kropp har liksom tagit stryk av transplantationen så mina leder är liksom låsta på en del ställen.
    Men jag tror på Yoga för att mjuka upp kroppen mer, det måste ju gå. Ska kika in där nu.
    Ha en fin onsdag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Yoga är ett livselixir för mig.
    Jag avstår inte från det=))
    Kul att du tycker om det.
    Om du vill ha en fysisk utmaning så kan du testa Bikramyoga om du har det i närheten. Det är en tuffare variant, i varmt rum.

    Kramen Hannis

    SvaraRadera
  4. Yoga är bra har prövat.
    Men har fått kort av arbetsgivaren och tränar dom pass som finns där.

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Jag går i yogatankar! Pratade med en tjej idag som också tipsade om detta! Vilket sammanträffande!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Superbra tips, jag har faktiskt funderat på yoga och att prova det i hemmet känns som det ultimata för mig just nu.

    Kram Victoria

    SvaraRadera
  7. Ser väldigt trevligt och skönt ut med yoga. Jag har också varit sugen på det. Läste Malin Berghagens bok. Fast har sedan inte gjort så mycket ur den som jag tänkt. Löper på löpband 35 min. Och styrketränar rygg och mage. Känns superbra. Yoga till hade varit perfekt. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Det där verkar ju jättespännande! Jag börjar också att bli nyfiken på yoga så det här kan ju vara något :) Bra inlägg!

    Kramar aka

    SvaraRadera
  9. Tror jag ska börja med yoga igen!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Ja, yoga är verkligen skönt! Varma kramar!

    SvaraRadera
  11. Jag tänker alltid att yoga är för andra, inte för mig! Skulle dock gärna prova någon gång. Du ser superproffsig ut:)!!

    SvaraRadera