onsdag 23 juli 2014

Input om Skåne, tack!

Jag önskar lite input, tack!
För er som inte vet så är jag från Skåne från början. 
Jag flyttade hit till Linköpings-trakten när jag var 9 år, 
så jag kallar mig nog snarare östgöte än skåning.
Hela släkten är från Skåne och det var pappas jobb 
som gjorde att vi flyttade till Linköping. 
Mina unga år spenderade jag i Skåne och vi har sedan dess åkt ner och hälsat på släkten med jämna mellanrum. Men nu var det ett tag sedan.
Så nu ska jag och min syster ska göra en road trip till Skåne v. 33,
 utan våra män, bara vi två. 
Vi ska kika på huset där vi bodde i lilla byn, 
stanna och ta en fika på en mysig gård, 
kanske bo på B&B eller tälta på en camping 
men framför allt försöka hitta de där mysiga ställena där 
man kan strosa runt och bara njuta. 
Vi ska bara umgås och skratta, min älskade syster och jag. 
Det ska bli så mysigt.

Så det är nu jag behöver er input!
Vad är det för mysigt ställe vi inte får missa? 
Det kan vara ett annorlunda fik, en vacker utsikt, en mysig handelsträdgård, ett fiskrökeri, en secondhandbutik eller ja vad?
Jag har införskaffat denna lilla parlör av Valle Westesson, 
denna underbara skåning som jag hört så mycket på P3.
 
Valle har listat sina balla ställen och skriver om dem på ett mycket humoristiskt sätt. Av de ställen han tar upp kommer vi kanske besöka en del. Men jag vill ändå veta vilka era pärlor är. 
Vad är det vi bara inte får missa?

Men innan vi far till Skåne gäller det jobb i 2,5 vecka till.
Men jag längtar, längtar efter att få spendera en vecka 
med min älskade syster i Skåne.

Jag hoppas ni får en bra dag!
Kram Helén


3 kommentarer:

  1. Jag bor i Skåne, men min pärla ligger på andra sidan d.v. s. Helsingör. Loppisen på lördagar på Simon Spies torg är en av mina pärlor..... om man gillar loppisar och det är inte dyrt.
    Kram Ingela lantlivpaliljegarden.blogspot. se

    SvaraRadera
  2. Olof Victors Café är ett av mina favoritställen. Bra början på en rundtur på Österlen!
    Otroligt goda smörgåsar o en massa annat gott!

    SvaraRadera
  3. Det finns mycket här nere i Skåne. Åbergs trädgård är mysigt ligger norr om Ystad . Även ting ute och inne som ligger utanför Trelleborg med inredning både för ute och inne. De har även lite servering av mat. Hoppas ni får det härligt Kram Pernilla

    SvaraRadera