torsdag 29 september 2016

En sen rapport från Spanien

Nu har det nästan gått en vecka sedan jag och syrran kom hem från några härliga dagar i Torrevieja i Spanien. Tidigt på måndagmorgonen lyfte vi från Skavsta och med lite pirr i magen bar det iväg mot solen. Efter en nästan 4 timmar lång flygresa landade vi på flygplatsen i Alicante och fick köa över en timme för att få ut hyrbilen. Men det var det helt klart värt för då kunde vi förflytta oss precis som vi ville under våra dagar här. En kollega till mig har en lägenhet i Torrevieja som vi fick hyra, en fin lägenhet med mycket bra läge inte långt från strandpromenaden. Vi kom till lägenheten efter lunch och gick direkt och handlade lite att äta och så vi hade frukost till dagen efter. Sen gick vi direkt ner till poolen och lade oss en stund. Vi kan ju inte missa några soltimmar.
Efter ett par timmar var det dags att fixa till sig lite för en tur på strandpromenaden med tillhörande middag. Det är ju det här som är så ljuvligt med utlandet, de varma ljumma kvällarna. Inte behövdes koftan utan man gick ut åt och i en kort kjol och en topp. Helt underbart!

På tisdagen vaknade vi till mutlet vädet och duggregn. Inte riktigt det vi hade hoppats på. Men vi hade ju å andra sidan tänkt åka till ett jättestort shoppingcenter någon av dagarna/kvällarna och vad passade väl bättre än shopping en sådan dag. Det fanns hur mycket affärer som helst och så mycket jag skulle vilja handla. Men jag reste ju bara med handbagage och så mycket plats finns det ju inte i det. Men det blev i alla fall en del shoppat på Primark och Mango.
På eftermiddagen började det spricka upp så då passade vi på att åka till Saltsjön innan vi åkte tillbaka till lägenheten. Saltsjön är en sjö som är helt rosa och som man utvinner salt ifrån. Den är lika salt som Döda Havet och med andra ord så finns det inga levande organismer där i. Hela botten bestod av salt så badskor var ett måste om man inte ville skära sig på saltet. Det såg ut som väldigt grovt flingsalt. Vi provade även att doppa oss och man flöt bokstavligen som en kork i vattnet. Så häftigt!

Man var rejält saltig efteråt och som tur var hade vi fått tipset att ta med petflaskor med vatten att skölja oss i efteråt. Detta var verkligen en häftig upplevelse.

Och så kom onsdag och solen strålade från en klarblå himmel så då åkte vi till en strand som heter Cabo Roig. Det var en jättefin strand, fint vatten utan stenar eller annat skräp i vattnet, ganska mycket folk men ändå väldigt trivsam. Det blev mycket sol och bad. Helt ljuvligt!

Här trivdes vi så bra att vi åkte tillbaka på torsdagen också. Sen kom fredagen, den icke efterlängtade. Dagen då vi skulle åka hem igen. Kl 11 var vi tvugna att lämna lägenheten, så snabbt som attan packade vi och så lade vi oss vid poolen en timme innan avfärd i alla fall. Varje timme sol måste tas tillvara :-).

Det var underbara dagar där jag och syrran verkligen fick kvalitetstid med varandra. Dagar jag gärna skulle göra igen och igen.