torsdag 15 augusti 2013

Det skär i hjärtat

Det skär i hjärtat och jag känner mig så maktlös. Det finns inget jag kan göra för att hjälpa. Jag kan inte gosa eller hålla om för det spär bara på. Jag ska vara så normal som möjligt för att inte skicka signaler som säger att allt inte är som det ska. Men jag vill ju inget hellre än att hålla om och krama hårt hårt.

Två dagar i rad har jag nu fått hämta Tyson från sitt hunddagis därför att han varit helt sönderstressad, förtvivlad, superrädd och knappt kontaktbar. Han har skakat och flåsat och tassarna har lämnat blöta spår på golvet. För er som inte vet så svettas hundar genom trampdynorna. Detta beror på främst två saker. Dels att det åskat ganska mycket här de sista veckorna med någon dags mellanrum. Dels så håller de på och bygger ett nytt hundhus på hans dagis och traktorer som slår med skopan och backsignaler på lastbilen som fraktar bort schakten spär på rädslan. Tyson har alltid varit rädd för åska, smällare och skott, men nu sista halvåret-året har det bara blivit värre och värre. Han reagerar på mindre och mindre ljud. Med så mycket åska som vi haft nu med så hinner inte stressnivån sjunka mellan gångerna utan den spär bara på en redan hög stressnivå för varje dag som det åskar. Jag har fått lära mig av en hundcoach att en hunds stressnivå kan ta upp till en vecka att återgå till det normala efter ett rejält stresspåslag. Så har man gjort något som inte hör till det normala, som tex varit på hundläger med många nya individer att anpassa sig till, så bör man ta det lugnt en vecka efter för att får ner stresspåslaget igen. Det behöver inte alltid synas på hunden att de har fått ett stresspåslag, det kan ju vara en kul grej för hunden som man gjort, men det blir ändå ett stresspåslag.

Så idag är vi hemma. Väderprognosen säger att det inte ska bli någon åska. Jag har tid hos veterinären för att se om det finns något vi kan ge honom som lugnande när det inträffar igen. Jag var och köpte ett DAP-halsband till honom igår, ett halsband som avger feromoner ska göra att han känner sig trygg och lugn inom ett par timmar, men det har inte hjälp det minsta. Något annat måste det finnas som jag kan ge honom för så här kan vi inte ha det. Han mår så psykiskt dåligt av minsta lilla extra onormala ljud och jag kan ju inte stanna hemma varje dag för att ge honom tryggheten. Även om jag inget hellre skulle vilja så finns det inget som heter "vård av hund".

Min älskade lilla Tyson.

Kram Helén

9 kommentarer:

  1. Det där är det bland det värsta som finns!
    Min är extremt skotträdd och på nyår försökte han ta sig igenom en glasdörr för att sedan rasa ihop i en hög och krampa...
    Att stå där och låtsas som att allt är som det ska är så jobbigt!

    Stackars, stackars Tyson!!
    Hoppas att ni hittar en lösning med veterinären.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Men stackars Tyson! Hoppas ni hittar något som hjälper och hoppas det inte blir nån mer åska!
    Kramar viktoria

    SvaraRadera
  3. Känner igen mig så väl . Vår lilla Tippen är likadan. Hon är också förstörd när det äskar. Nu börjar hon skaka bara det börjar regna. Hoppas det inte äskar mer och att Tyson snart mår bättre . Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Men stackars lilla Tyson! Hoppas veterinären har något bra!

    Förstår att du känner en otrolig vanmakt och inte vet vad du ska göra för honom.

    Önskar er en lugn och fin helg iallafall!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Åh stackare!! Kan inte så mycket om hundar men finns det inte till exempel en snäll pensionär i området som kan ha honom om dagarna för att minska alla intryck? Kanske ett dumt förslag.. Förstår att du känner frustration! Kram Sara

    SvaraRadera
  6. Men stackars Tyson, så synd att vi inte bor nära varandra för då skulle han få komma till oss här på landet! Vi har inte haft mycket åska i sommar och nybyggargrannarna har visst paus, så här är lugnt som i graven! Till och med barn och barnbarn åkt hem idag!
    Melody skickar en stor antistress puss till honom!
    kramisar
    M.E

    SvaraRadera
  7. Stackars Tyson och stackars dig. Jag tänkte som Sara kanske finns det någon som kan hjälpa. Stanna hemma i morgon sedan är det helg. Önskar att det fanns sjukskrivning via veterinär i alls fall.
    Jag är redan i gång med boken, härligt när det händer ngt direkt.
    Hoppas det löser sig för er. Stor kram Kristina

    SvaraRadera
  8. Men stackars Tyson och tufft för dig.. vet hur stressad jag blir när min katt inte mår bra.. hoppas nu på åskfria dagar och att hans stressnivå går ner.
    Kramar

    SvaraRadera
  9. Ojoj så ledsamt..men kolla med veterinärerna de kanske har lugnade att skriva ut till honom...
    Jag vet att det finns hundar som får det och det är deras enda räddning....inte kul egentligen att medicinera men han lider ju så hemskt nu så valet är kanske lätt ändå!
    Hoppas något hjälper.
    Stoor kram från Lollo

    SvaraRadera