tisdag 6 augusti 2013

5:2 - min tolkning

Jag har fått många frågor om den här dieten som kallas 5:2. Själv fick jag upp ögonen för den i våras när en kollega pratade om den. Vetenskapens värld på SVT hade visat ett program om en vetenskapsjournalist från England som utvärderade vad fasta gjorde för hela kroppens system. Tyvärr vekar det som att programmet inte finns tillgängligt på svtplay längre. Ulrika Gabriel, coach och inspiratör, har skrivit en hel del om dieten som ni kan läsa här. Så jag drar inte alla fördelar med att halv-fasta här. Men för mig handlar det om att bli av med de där retliga kilona som jag inte vill ha och om sen min kropp mår bra i ett längre perspektiv genom att blodsockret stabiliseras, vilket i sin tur innebär att insulinnivåerna sjunker, så är det ju bara positivt. Om blodsockret stabiliseras så kommer även  risken att drabbas av en rad olika välfärdssjukdomar (hjärt- och kärl-sjukdomar, cancer, dåliga blodfetter, diabetes m.fl.) minska avsevärt. Om ni googlar på 5:2 så kommer ni få upp massor.

För mig innebär det att jag under två av veckans dagar begränsar mitt intag av mat till max 500 kcal/dag. De andra fem dagarna äter jag som vanligt. Jag har lite svårt för dieter annars då det ofta innebär en massa förbud. Många äter lchf, och visst tycker jag att det ser gott ut med mycket kött, goda dressingar och mycket grönsaker, men jag skulle inte vilja vara utan bröd, kakor, glass, godis, pasta mm. Jag gillar det helt enkelt för mycket! Jag vill kunna äta det som faller mig in och som jag är sugen på. Men under två dagar håller jag mig till max 500 kcal/dag.

Jag har bestämt att mina fastedagar ska vara måndagar och torsdagar, de passar bäst in i mitt schema för övrigt. Men skulle det vara så att jag är bjuden på fest en torsdag byter jag bara helt enkelt dag till en annan. Det är det som är det fina, man gör som man vill så länge man halvfastar två av veckans sju dagar. En del fastar två dagar i sträck, men det vill inte jag. Om jag skulle tycka att det är jobbigt en dag så vet jag att jag får äta som vanligt i morgon igen. Det hjälper till mycket!

Jag har valt att fördela mina 500 kcal/dag till två måltider, lunch och middag. Man kan dela upp det på fler om man vill, men då blir det inte så mycket vid varje måltid. En del äter frukost och lunch men jag klarar inte att gå och lägga mig med hungrig mage, då kan jag inte sova. Så jag startar dagen med en kopp te hemma till frukost och äter lunch 11.30 på jobbet och sen äter jag vid 19.30 på kvällen. I inlägget igår såg ni vad lunchen bestod i, det är ju ingen dålig portion, eller hur? Endast 233 kcal för den. På kvällen blev det nudlar (Soba) och en knäckemacka med pyttelite smör på. Nudlarna innehåller ca 200 kcal per tillagad portion och knäckemackan Wasa Rågi ger 35 kcal och så en halv tsk Bregott mellan. Så igår klarade jag mig på 500 kcal.

Idag äter jag som vanligt igen med frukost, fm fika, lunch, kvällsmat och så lite fika innan läggdags. På torsdag kör jag fasta igen och då tror jag det blir en halv burk makrill i tomatsås, ett ägg och massa sallad till lunch och sen hittade jag en krämig grönsakssoppa från Knorr (en sån där färdig tetra bara att värma) som om jag minns rätt skulle bara innehålla 170 kcal. Ett knäcke på det så är kvällen räddad.

En sak som jag lärt mig är att jag inte bara kan äta sallad. Det mättar bra för stunden men jag håller mig inte tillräckligt mätt så länge på det. En bit kyckling, lite tonfisk eller makrill, rökt skinka eller rostbiff och framförallt ett kokt ägg behövs för att få i mig proteiner så jag håller mig mätt.

Jag trodde att det skulle vara svårt, att jag skulle gå hungrig och magen skrika efter mat, men det går förvånansvärt lätt. En del att dricka blir det dock och gärna varma drycker (kaffe, te, ingefärsvatten) för de "mättar" bättre än bara kallt vatten (även om jag dricker det också).

Jag hoppas jag kunnat inspirera några. Jag kommer fortsätta hålla er uppdaterade på hur det går. Kanske lite matförslag eller andra tips kommer också.

Önskar alla en finfin kväll.

Kram Helén

2 kommentarer:

  1. Tack för att du skrev om det!!
    Jag har bestämt mig för att börja på måndag.
    Så nu försöker jag hitta lite inspiration på varierad mat=))

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Spännande, vad är det för kurs du skall gå? :)

    SvaraRadera