måndag 20 maj 2013

5/2 dieten

Vi är några tjejer på jobbet som ska testa den nya stora heta diettrenden 5/2 som går ut på att man äter som vanligt 5 dagar och fastar 2 dagar i veckan. De dagarna med fasta kan man fasta helt om man vill, men annars kan man äta upp till 500 kalorier och det tänker jag göra. Jag tror inte jag skulle klara att gå helt utan mat en hel dag. Men det fiffiga med den här dieten är att man äter som vanligt de andra dagarna och en dag med mindre matintag kan man klara när man vet att i morgon funkar det som vanligt igen. En arbetskamrat har redan börjat och det var hon som pepprade oss andra att börja. På 1,5 vecka hade hon gått ner 2 kg. Jag tänker att det är individuellt. Och vikten är ju inte allt. Andra fördelar finns med denna diet.
Jag tänker att det blir mycket av denna vara framöver...


Så här skriver DN på sin nätupplaga: (http://www.dn.se/livsstil/halsa/olet-ar-min-stora-viktsynd)
"Runt om i världen pågår omfattande forskning om hur vi kan fördröja vårt åldrande och minska risken för att drabbas av åldersrelaterade sjukdomar som cancer, hjärt-, kärlsjukdomar och diabetes. Flera studier tyder på att det är bra att minska sitt kaloriintag, säger Kerstin Brismar, som är överläkare och professor i diabetesforskning på Karolinska universitetssjukhuset i Solna i Stockholm.
Att få i sig färre kalorier minskar framför allt den insulinliknande tillväxtfaktorn IGF-1, som är en förutsättning för att cancer ska kunna utvecklas. Dessutom sänks insulinnivån, blodfetterna, blodsockret och blodtrycket – faktorer som är inblandade när det gäller förekomsten av olika livsstilssjukdomar.
– Dessutom visar alldeles nya rön att om man minskar sitt kaloriintag mycket så påverkas även bakteriefloran i tarmen. Det har i sin tur positiva effekter på bland annat förbränningen och förekomsten av olika sjukdomar, säger Kerstin Brismar."

Så kan man minska några kilo till sommaren och dessutom vinna dessa hälsoeffekter finns det ingen tvekan.

Vi har bestämt att måndagar och torsdagar är de dagarna vi fastar. Så idag sätter vi igång :-). Några av de andra är på konferens mån-ons så de börjar inte förrän på torsdag. Men det ska väl inte hindra mig?!! Så vi får se hur dagen går... Jag är sjukt peppad. Har laddat hela helgen. Normalt är jag jättehungring på morgonen, men idag är magen lugn, precis som om den vet att det inte kommer något förrän lunch och då bara lite sallad. Så här sitter jag med en kopp te. Wish me luck!

Önskar er alla en fin start på veckan!
Kram Helén

1 kommentar:

  1. Hmm, detta ska jag nog prova!
    Verkar ju enkelt;) Ja, ingenting är väl igentligen enkelt?
    Lycka till!
    Kram C

    SvaraRadera