torsdag 27 februari 2014

Vad gör vi?

Som jag berättat tidigare går jag på fotokurs.
Jag har fått frågan vad vi gör.
Jo, det är en grundkurs jag går.
Så vi pratar om kamerans uppbyggnad, filformat, bländare, slutare, skärpedjup, rörelseoskärpa, ISO-värden, ljusmätning, vitbalans och histogram.
Och vi övar, övar och övar.
I tisdags så fick vi bland annat fota i ett mörkt rum med ett värmeljus som enda ljusskälla och som lyste upp en tillbringare med vatten.
Uppgiften var att få det så likt verkligheten som möjligt genom att justera bländare, slutare, ISO-värde, ljusmätningen eller vad du nu behövde.
Inte så lätt, men detta var min verklighet.
Enkla övningar, men jag lär mig verkligen hur min kamera fungerar och vilka värden jag måste justera för att få bilden som jag vill. Målet är ju att redigera bilden så lite som möjligt i efterhand. Även om jag nu köpte Photoshop Elements 12. Hämtade paketet idag och och inte hunnit installera det ännu. Det får nog bli till helgen.

Nu är det torsdag och vi brukar ha filmkväll.
Vad vi ska se vet jag inte än, men jag får nog snart gå ut och hämta mannen från garaget.
Han lackar grabbräckena till båten.

Önskar er en härlig kväll!
Kram Helén

1 kommentar:

  1. Visst är det skoj att lära sig om sin kamera. Fin bild du tog i mörkret. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera