onsdag 11 januari 2017

En rörlighet som måste bli bättre

Rörlighetsträning 
Jag har tränat i många år och jag har en viss svaghet för gymmet, som ni säkert har märkt :-). På senare år har jag även börjat löpträna och förra året sprang jag en halvmara, vilket jag är mäkta stolt över. Men nu är det gjort och jag tror inte att jag kommer att göra det igen. Löpträningen kommer jag nog hålla vid liv men på betydligt kortare distanser. Nu är jag äntligen tillbaka i gymmet som jag har längtat så efter. Tränar de klassiska övningarna som knäböj, marklyft och bänkpress samt lite annat smått och gott. Under hela min styrketräningstid har jag alltid varit svag i underkroppen vilken egentligen borde vara den starkare delen då kroppens största muskler sitter i rumpan och benen. För ganska många år sedan nu gick jag på bodypump-pass och när ledaren sa åt oss att lägga på dubbla vikten när vi skulle köra ben hade jag i stort sett samma vikt som jag hade på överkroppen. Jag har alltid varit stark i överkroppen men svag i underkroppen. Så nu när jag börjat styrketräna lite mer igen och tycker det är himla kul så ville jag göra något åt den saken.

Därför var jag igår hos en vän som utbildat sig till PT och fick en utvärdering av min rörlighet i underkroppen och den var inte så bra kan jag lugnt säga. Överkroppen fungerar i stort som den ska, men underkroppens muskler och senor är på semester och vet inte riktigt hur de ska bete sig när jag kommer och vill göra marklyft och knäböj eller andra underkroppsövningar. Det resulterar i att jag inte gör övningarna riktigt korrekt och utvecklas inte så mycket i min styrka där som jag gör i överkroppen, och så hamnar underkroppen efter igen. Så nu har jag fått ett antal rörlighets- och stretchövningar som jag  ska göra, helst dagligen, för att vecka musklerna och sträcka ut dem så de förstår vad de ska göra när jag sedan lägger på vikt i grundövningarna.

Nu gäller det att ha tålamod! Och det är ju alltid svårt när man är så resultatinriktad som jag är. Men jag lovade min vän PT:n att jag skulle ge det hela våren och köra mina rörlighetsövningar. Tack och lov innebär det att jag får hänga på gymmet ändå. Det finns massor med övningar som jag kan göra i maskiner i stället, där inte rörligheten är så avgörande för utvecklingen av styrkan, utan att jag kan lägga på så mycket vikt jag bara vill men jag ska INTE ge mig på knäböj och marklyft förrän rörligheten är där den ska vara. 
Foramroller 
Så samtidigt som jag kör mina rörlighetsövningar och masserar mig på foamrollern så planerar jag alternativa pass till gymmet och jag tror att jag ska får till en grym plan för hur jag ska ta mig an våren. För rörligheten i fotled, höftled, framsida lår och hela baksidan av benen från rumpan och ner ska bannemig blir det bästa möjliga innan sommaren är här. Jag ska kämpa, även om jag inte tycker det är så speciellt rolig träning. Men efterhand som jag blir rörligare desto roligare är det kanske att göra övningarna. Jag hoppas sannerligen det.

Idag blev det i alla fall 40 minuter med övningarna och foamrollern. Check på dagens pass alltså.

Kram Helén

2 kommentarer:

  1. Låter skönt! Bra att få igång rörligheten också.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Du kanske skulle träna lite pilates med mig. Du bor väl i Linköpingstrakten. ��

    SvaraRadera