tisdag 23 juli 2013

Var finns hänsynen?

Jag blir så himla arg när jag läser inlägget hos Melody and M.E. Deras nya grannar bygger ett jättehus jättenära deras tomt och spelar musik så att de inte kan tala med varandra på sin uteplats. Var finns hänsynen för andra? Vi har också märkt av den bristande hänsynen i sommar. Ja, egentligen har det börjat för ett par somrar sedan, men det blir bara värre och värre. Och då pratar jag om vårt sommarnöje att vara på sjön. Där har det varit en oskriven regel att om det ligger en båt på den udden eller i den viken så är den platsen upptagen. Man lägger sig inte där utan får leta upp en annan udde eller vik. Men så är det inte längre. Det kan komma båtar och lägga till bara ett par meter från oss. Friden är då borta där vi kan vara för oss själva, bada nakna och låta Tyson springa och bada som han vill. Det vi har märkt att det bara är de här nyrika, eller kanske ska jag säga nybelånade (för det är säkerligen lån de tagit för sina nya båtar), människorna med stora vräkiga båtar som armbågar sig fram. Människor i 35-45 års åldern som har så vassa armbågar och bara ska fram och hävda sin rätt. Jag tillhör själv denna åldersgrupp men jag har i alla fall fått lära mig att visa hänsyn till andra, att rätta mig efter de seder och bruk som gäller på platsen jag kommer till. Jag tror att vi måste lära våra barn och ungdomar idag vad visa hänsyn är, annars vill jag inte ens veta vart samhället kommer att hamna.

Var en god medmänniska och visa hänsyn!
Kram Helén

2 kommentarer:

  1. Noll respekt och så tråkigt med sådana grannar/människor! Det finns regler på hur nära man får bygga en tomt! Det går att överklaga om det inte är godkänt! Då är det bara att riva bygget! Sen det där med att spela hög musik finns det också regler för!! Fy för noll respekt för varandra! Blir förbannad!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Angående Channels kommentar, så är det så här att på landet där det inte är planlagt område så finns det inga regler utan det är upp till byggnadsnämnden att bestämma avstånden. Och om huset "råkar" komma ännu närmare och inte byggnadsnämnden bryr sig när grannarna påtalar detta, så är man helt maktlös. Ärendet är överklagat men de bygger klart sitt hus ändå, och mig veterligen är det ingen privatperson som behövt riva sitt hus när de kommit så långt!
    Men det som är mest tråkigt är den brist på hänsyn och respekt som visas mot oss som bor grannar.
    En sakfråga blir en känslofråga och trivseln försvinner.
    Överhuvudtaget är det en oerhörd brist på hänsyn och respekt i dagens samhälle, alltför många tänker bara på sig själva
    och sitt eget bästa!
    Kram
    M.E

    SvaraRadera