fredag 18 december 2015

En glögg, tack!

Med en vecka kvar till jul dricker vi glögg
och njuter av det röda eller vita vinets kryddor och smaker.
Jag gillar vanligtvis inte rött vin
men glögg tycker jag är jättegott.
Helst den vanliga Blossa vinglögg, 
starkvinsglöggen blir för stark och jag har inte
hittat något annat märke som slår Blossa.
Årsglöggen från Blossa brukar vi också prova
och i år var den rätt god.
För att inte tala om den vackra flaskan.

När jag dricker glögg vill jag ha ordentligt i glaset
så det får plats ordentligt med russin, för det är ett måste.
Jag gillar inte de där äggkopps-stora glöggmuggarna
som hör traditionen till.
Ofta har vi plockat fram vanliga kaffemuggar
men det har inte känts så festligt.
När vi var i Göteborg för några helger sen
tog vi en glögg i Haga.
Vi fick den serverad i ett fint och rejält vinglas.
Jag har länge funderat på glasmuggar
så man kan se den vackra färgen på glöggen.
Då fick jag bekräftelse på att glöggen ska serveras i
genomskinliga glas för maximal njutning (enligt mig då).

Så häromdagen fyndade jag två fina muggar av glas på Myrorna.
Från början har det nog varit glas för Irish Coffe,
men de passar perfekt för våran glögg.
Lagom i storlek, genomskinliga och 
behaglig tjocklek på glaset.
För det spelar ju också roll.
Gillar ni glögg?
Om ni gör, drick med måtta,
så julen blir fridfull.

Kram Helén


4 kommentarer:

  1. Jag älskar glögg men har av naturliga skäl inte druckit ett enda glas så jag hoppas att jag får smaka lite innan julen. Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag älskar glögg. Det är något speciellt när man njuter av sin glögg. Dock gillar jag Blossas starkvinsglögg spetsad med Rom. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Jag gillar glögg! Igår fick jag en hemmagjord, mycket god. Blossas nya är riktigt god tycker jag.

    Trevlig helg och Kram! Anna

    SvaraRadera
  4. Ja, jag gillar glögg. Jag vill heller helst inte ha det i en liten mugg utan i en vanlig stor.

    SvaraRadera